PDA

Visa fullständig version: Prestanda med stora cache

moman
07-02-10, 09:02
Jag har för närvarande mitt system konfigureras för att rensa hela cacheminnet varje vecka. Med en tom cache, är min databas om 1.1Gb, samtidigt med en full cache, det handlar om 4,5 GB.

Jag har märkt att ju större cachen är, desto högre min genomsnittliga lasten på servern får. Vid varje givet tillfälle mitt forum har mellan 650 och 1300 användare online, men detta verkar inte påverka lasten lika mycket som storleken på cachen.

Med en stor cache, är serverlastbalansering 3,3-3,8, medan med en tom, stannar den i 2,0-2,5 intervallet. Detta är inte dåligt alls, eftersom jag har en 16-core server, men jag undrar bara om sådant beteende är att vänta med fluktuerande databasens storlek!

Tack,
Adam

vBET
07-02-10, 23:28
vBET har index för cache tabeller och använder snabbast MySQL motor för hatt - MyISAM. Så vi har bästa valen för DB cache. Hela skillnad som du märker inte sidan av vBET, men i sidan av MySQL som exekverar frågor. Index ger snabbare respons och säkerställer att tid för svar inte går kraftigt fram med större mängd data. Fortfarande MySQL måste söka större index och som jag antar att det krävs mer resurser. Det är därför du märker större lasten på servern.

Dessutom - när översättningen är i cachen så är det tas därifrån. Om inte så Google bad om översättning. Det tar mer tid då, men troligen tar också mindre resurser på servern. Det tar längre tid eftersom det finns kommunikation med Google server som tar tid, det är översättning som tar tid och det är att skicka resultat från Google till din server som också tar tid. Det tar mindre resurser, eftersom servern väntar på svar passivt och när det blir det det bara enkel uppackning av svar. Komma översättning från cachen är mycket, mycket snabbare - översättningen är redan gjort och det är på din egen server, ändå måste tas från databasen, fråga måste utföras, tar MySQL lite CPU och minne för det.

Förutsatt - med hjälp av cache är mycket bra idé. Om du kommer att känna att servern har problem med att man kan experimentera för att inaktivera cache för vissa språk och jämföra serverns prestanda. Vi rekommenderar inte att ta bort cache helt.

moman
08-02-10, 19:27
Det är ungefär vad jag förväntade mig:)

Prestanda är bra just nu, det är bara att lasten aldrig gick mycket högre än 2,0 innan vBET. Jag tycker det är värt det, dock!

Så länge belastningen är lägre än 16,0 då servern inte beskattas, så jag tror vi är bra: D

Konstantin
18-02-10, 23:08
Finns det en möjlighet eller behovet av att lagra cache-filen för att minska belastningen på MYSQL databasen? jag använder endast 2 språk eftersom antal meddelanden på forumet mycket och vill inte den stora storleken på databasen dannyhBudet webbplats med vbet arbete bättre efter installation av nginx, eaccelerator? tycker du om redesign av modulen för att påskynda sitt arbete på stora forum? Använda cache-storlek 1-2 GB i mitt fall inte avslutar. Kanske finns det vissa optimeringar arbete? är det möjligt att sätta på forum modul vbet 3.3.1 vb 3.8.4 + vbseo 3.5 RC2? varför är det så dyrt version utan upphovsrätt? (220$) I använder vbet 2.4.3 och skulle köpa vbet 3.3.1. Mitt forum säljer Länkar för SEO utbyte. Upphovsrätt referens produblirovannaâ till 15000 sidor för mig är inte lämplig-90 $ villig att betala men 220$ det mycket

vBET
18-02-10, 23:35
Finns det en möjlighet eller behovet av att lagra cache-filen för att minska belastningen på MYSQL databas kommer att om webbplatsen med vbet fungerar bättre när du har installerat nginx, eaccelerator? tycker du om redesign av modulen för att påskynda sitt arbete på stora forum? Använda cache storlek 1-2 GB i mitt fall inga utdata. Varför så dyra version utan upphovsrätt? (220$) I använder vbet 2.4.3 och skulle köpa vbet 3.3.1. Mitt forum säljer Länkar för SEO utbyte. Upphovsrätt referens produblirovannaâ till 15000 sidor för mig är inte lämplig-90 $ är villiga att betala men 220$ är mycket mnogo användning endast 2 språk eftersom antal meddelanden på forumet mycket och vill inte den stora storleken på databasen

Vi planerar att också lägga till databas-cache vBET. Eftersom just nu vår prioritet och de flesta insatser på vBET4.0 vi har ingen tidsplan för fil-cache-funktionalitet. Kom ihåg att du kan anpassa vilka språk kommer att arbeta med cache. Så om du vill kan du använda cachen bara för en del av översättningen som du kommer att göra tillgängliga. Notera även att betalda versionen av vBET har förbättrats databas cache så det är snabbare att i gratisversionen. Det finns också andra förbättringar betalda versionen - Generellt är det snabbare och tar mindre minne. Vi har redan kunder som framgångsrikt använder den på stora styrelser.
Vi har inte gjort prestandatester med nginx gaspedalen så kan inte jämföra.
Observera att köpa branding fri licens är inte obligatoriskt och du kan alltid uppgradera din licens senare.

Konstantin
19-02-10, 01:52
Tack för ditt svar. Nginx är en server som Apache. Jag råder dig att läsa - caching fungerar bäst i PHP + nginx + eAccelerator och din vbet kan vara mycket snabbare

vBET
19-02-10, 03:09
Tack för ditt svar. Nginx är en server som Apache. Jag råder dig att läsa - caching fungerar bäst i PHP + nginx + eAccelerator och din vbet kan vara mycket snabbare

Just nu är vi mycket nära vBET4.0 släppa och vi har mycket arbete med det. Om du vill att vi ska testa vBET i nginx, vänligen öppna ny tråd i Feature Request. Om nginx kör php så vBET kommer att arbeta där. En fråga - om du vill använda översättningen SEO länkar sedan omskrivningsregler kommer att bli nödvändiga. Vi har de förberett bara för apache i htaccess-fil i detta ögonblick, men om du inte kan skriva om den från Apache till nginx så kan du alltid använda länkar med språket attribut. - Det här är mycket enkelt. Du kan experimentera med gratis versionen för att undvika oväntade problem innan du köper betalat en.

Automatic Translations (Powered by Google, Microsoft®, Yandex, SDL Language Cloud, IBM Watson and Apertium):
AfrikaansAlbanianArabicBelarusianBulgarianCatalanChineseCroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFilipinoFinnishFrenchGalicianGermanGreekHaitian CreoleHebrewHindiHungarianIcelandicIndonesianIrishItalianJapaneseKoreanLatvianLithuanianMacedonianMalayMalteseNorwegianPersianPolishPortugueseRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwahiliSwedishTaiwaneseThaiTurkishUkrainianVietnameseWelshYiddish
Translated to other languages supported by vBET Translator 4.10.1