PDA

Visa fullständig version: Löste utländska tecken när du växlar mellan språk

norku
06-04-11, 21:36
Hej,

Denna tråd postades av en användare med tyska in som hans standardspråk:

http://www.xxxxxxxxxx.com/forum/de/f31/hj-messer-böcker-4824/

Alla bra. När jag slår på forumet till engelska med hjälp av flaggan och sedan sväva över som länkar i "Vad är nytt? Jag ser:

http://www.xxxxxxxxxxx.com/forum/f31/hj-messer-böcker-4824/

Great - tills jag klickar på länken. När sidan öppnas ser jag följande i webbläsarens adressfält:

http://www.xxxxxxxxxxxx.com/forum/f31/hj-messer-b%C3%B6cker-4824/

Jag behöver tyska ord som innehåller specialtecken (ö, ä etc) för att stanna som de är för att folk söker efter mitt innehåll kommer att använda tyska ord i söksträngen oavsett vilket språk de själva talar.

Vad kan jag göra för att förhindra detta främmande käkar karaktär problemet? Eller är jag missat något väldigt uppenbart? Skulle inte vara första gången sedan jag började använda Vbet:)

Bara för info: i Vbseo Jag har följande uppsättning:

"Byt ut icke-engelska tecken i webbadresser? - Nej "

'Definiera din egen karaktär ersättare
'U' => 'UE "
"Ä '=>' AE '
'Ö' => 'oe "
'ß' => 'ss'
'U' => 'Ue "
'A' => 'Ae "
'Ö' => 'Oe''

Tack

kamilkurczak
06-04-11, 21:45
kolla denna lösning:

Du ska deklarera detta omdirigering ENDAST för tyska bokstäver!
polska bokstäver (och naturligtvis en annan språk också) det fungerar bra att göra så detta byte bara för tyska bokstäver.

norku
06-04-11, 21:52
Hej Kamil,

Jag har inte förändrats något sedan vi senast arbetade med detta. Jag ändrade min post ovan för att visa hur vbseo för närvarande är inställt för utländska tecken. Det enda jag har gjort nyligen är att uppdatera vBulletin med säkerhetskorrigeringen.

norku
06-04-11, 22:32
Bara testar denna. Problemet tycks vara orsakade av ortnamn, namn - i stort sett termer som Google inte skulle översätta.

Följande länk är som det verkar en tysk användare:

http://www.xxxxxxxxx.com/forum/de/f80/fuß-mütze-ätzend-düren-björn-4827/

klicka på engelska flaggan och samma länk ser ut så här:

http://www.xxxxxxxxxxx.com/forum/f80/foot-hat-corrosive-d%FCren-bj%F6rn-4827/

Vbseo karaktär ersättare verkar inte hantera något annat språk än forumet standard när vbet är installerat.

kamilkurczak
07-04-11, 10:38
hej,

Ok jag kan återge det, så jag kommer att lösa det på mitt prov forum.

Som jag ser problemet är bara med ord som är oöversättliga (namn etc. som Düren och Björn)

Bekräftas och kommer att lösas!

norku
07-04-11, 13:33
Tack Kamil:)

norku
08-04-11, 17:09
Alla framsteg på den här Kamil?

kamilkurczak
08-04-11, 19:04
hej,
arbetar fortfarande på det. Tack för ditt tålamod.
Vi kommer att skriva här hela lösningen:)
tack

norku
08-04-11, 19:24
Cool. Tack Kamil.

vBET
04-05-11, 13:20
Hej. Jag har precis börjat arbeta på det och efter några analyserar jag insåg att det inte finns någon bugg alls ... Jag kommer fortfarande att kontrollera möjligheten att ändra beteende, är nu här förklaring vad som händer:
- Dina översatta sidor i UTF-8 så webbläsare visar specialtecken från URL i trevligt sätt (förutom IE som inte hedra denna standard)
- Din ursprungliga sidor är inte un UTF-8 så webbläsaren inte visa specialtecken i trevliga sätt och vBET inte ändrar webbadresser för att inte översatta sidor

Jag kommer att kontrollera hur det kommer att bete sig om vBET koda URL även för ej översatt sida - jag kan inte förutse det, eftersom sidan kodning och URL-kodning kommer att skilja sig. Om det hjälper jag ger dig snabb lösning och förmodligen inte kommer att inkludera den i officiella utgåvan (eller konfigurerbar - behovet av att kontrollera första resultaten och reflekterar över tänkbara effekter). Om det inte hjälper det kommer att förbli som det är eftersom det är webbläsaren visas fråga (precis som IE inte visar specialtecken trevligt sätt alls - kanske nyaste går det inte kolla upp det).

Jag ska ge dig feedback i några ögonblick.

vBET
04-05-11, 14:24
OK så - jag vet exakt vad som händer nu. Beskrivs beteende är avsedd för. Vid originalsidor vBET kodar webbadresser till säkra UTF-8 - annars skulle du se trasiga tecken på vår sida. Det beror på att när du visar sträng i andra kodning som är den sida då blir det avkodas i fel sätt - så att du ser trasiga tecken. Det är därför i vbenterprisetranslator_functions_bbcode.php vi har denna kod:

if (!$_REQUEST['language'] && vB_Template_Runtime::fetchStyleVar('charset') != 'utf-8') {
$translated = vbet_encodeToSafeUTF8($translated);
}

Om du kommentera det då du kommer att se fina adressen i webbläsaren om inte översatt sida med specialtecken, men de specialtecken kommer att brytas på vår sida. Problemet är att vBSEO inte kan känna igen vilken URL generation är för sida och som för webbläsare URL. Så vi kan inte koda till säker UTF-8 bara för webbadresser för att visa och låta som det är för Browser. Det är vBSEO API begränsning och det måste stanna här. Detta är inte en bugg - det här är indragen funktion som gör det möjligt att ha fin utsikt med specialtecken på översätts inte begränsas av vBSEO API som gör förfrågningar om URL-rendering.

I detta ögonblick fråga stängd. Om du har några kommentarer, idéer, frågor - bara du gärna skriva:) Vi kan öppna den igen om någon viktig information kommer att visas. Jag också flytta den till felsökningsavsnittet eftersom det inte är erkänd som bugg.

Automatic Translations (Powered by Google, Microsoft®, Yandex, SDL Language Cloud, IBM Watson and Apertium):
AfrikaansAlbanianArabicBelarusianBulgarianCatalanChineseCroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFilipinoFinnishFrenchGalicianGermanGreekHaitian CreoleHebrewHindiHungarianIcelandicIndonesianIrishItalianJapaneseKoreanLatvianLithuanianMacedonianMalayMalteseNorwegianPersianPolishPortugueseRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwahiliSwedishTaiwaneseThaiTurkishUkrainianVietnameseWelshYiddish
Translations delivered by vBET 4.10.1