Visa fullständig version: Löste Problem med några ord med accens
Hej,
Ett annat problem jag fann mycket extrange är att vissa ord med accenter är cuted i sång med accent (genom att säga accent menar jag här en).
Men vissa är väl översatta. Foe exempel den här meningen är original på spanska och vi fick den här på katalanska:
Només es traducirn els fòrums pròpiament per ara, el meu següent repte serà la galeray.
En Teoria, això pot fer que d'aqu poc multipliquem les visites x2 al fòrum.
Should be:
Només es traduiran els fòrums pròpiament per ara, el meu següent repte serà la galeria.
En Teoria, això pot fer que d'aquí poc multipliquem les visites x2 al fòrum
Jag fann att det händer med alla språk, när de översätter till engelska också "översättare" äter lite sång. Varför?
kamilkurczak
05-07-10, 08:56
kan du klistra in här meddelandet:
Només es traduiran els fòrums pròpiament per ara, el meu següent repte serà la galeria.
En Teoria, això pot fer que d'aquí poc multipliquem les visites x2 al fòrum
i originalversionen? (I modersmål)
Ja, naturligtvis:
Solo se traducirán los foros propiamente por ahora, mi siguiente reto va a ser la galería.
En teoría, esto puede hacer que de aquí poco multipliquemos las visitas x2 al foro
kamilkurczak
05-07-10, 12:50
Jag kollade på Google och det översätts väl.
Jag kollade det på mitt test forum och det översätts väl också.
Är du säker på att du har gjort alla inställningar och steg integration av vBET beskrivs i ReadMe.html? Kan du kolla det?
Om integration är ok, försöka hitta en konflikt med andra mods. För att göra detta bör du inaktivera andra mods utan vBET.
Efter att bara försöka hitta denna fråga.
Om inte konflikter, bara skicka till mig tillgång till ditt forum admincp och FTP av PM. Jag ska försöka hitta en bugg i vår kod och fixa det.
Endast korrekt översätta forum för nu kommer min nästa utmaning är att galleriet. I teorin kan detta göra här inom kort x2 multiplicera besök på forumet
Det fungerar corectly - som du kan se i mitt tidigare inlägg efter att gå till katalanska översättning. Jag tror att Google var att översätta på fel sätt nyligen, är det redan korrigeras genom Google, men du har fortfarande cachad och det är därför ditt forum ändå visar vad du beskrivit.
Du kan lätt kolla upp det - det är bara skriva på ditt forum nya inlägg med liknande text, men med vissa förändringar (så det inte kommer att tas från cache). Jag slår vad om att det kommer att översätta OK:)
Observera att översättningen är Google frågan. Jag vet att det ser ut som vi förlorar något, men du kan kontrollera det här och på vårt forum med nya messae att det är OK.
Cache går ut om några dagar och översättningen kommer att tas igen från Google - denna gång med bättre kvalitet. Det är bra att ha automatiska cache renare:)
Vänligen bekräfta att det är som jag beskrev med nya, förändrade meddelande, så jag kommer att kunna stänga denna fråga.
Sorry :) det är inte en Google-problem
Det är inte en cache problem... jag gjorde testet med nya ord:
andarán
comerán
vería
sería
camión
pelotón
Och när jag översätter dem till Katalanska jag skaffa detta:
andarn
comern
vera
serà
camin
pelotn
Men med Google Översätt webbsida jag få dem på rätt sätt:
caminaran
menjaran
veuria
seria
camió
gran grup
Jag har vbulletin och vbet som readme-texten säger.
Men också på engelska:
Om jag skriver på spanska meningar (men nu ville jag göra ett experiment):
seguramente estás muy contento (tricky)
seguramente estás muy contento
Till engelska:
you're probably very happy
certainly very happy EST
Första översatta meningen är rätt, inte andra.
Jag kan se nu mer problem, ord med, har problem också.
añadir är översatta till engelska: "aadir" och ska "lägga till"
Som du kan se, översättning förstör du den ursprungliga word och kan inte förstå innebörden, och alla har att göra med särskilda tecken. Mitt forum är inte inställd som UTF-8, om du är intresserad.
Vad kan vara problemet?
Jag hecked igen given text på forumet i andra kodning och det fortfarande ser bra ut (även jag kollade alla ord du gav nu och det är också OK). vBET supprtos helt forum inte är i UTF-8 - de flesta av våra kunder har forum i andra kodningar ...
Se till att budskapet språket apropriatelly redovisas. Har budskapet är insidan av lang BBCode - Om ja då kontrollera att det finns approprite språkkod. Om inte - gör budskapet är verkligen i ditt forum standardspråk. I monter fall - var snäll och lägga attenstion att vBET konfiguration för språkidentifiering. Vi föreslår att använda Google upptäckt strategi.
Om meddelandet språk appropraiatelly igen, då är vi Chave att kontrollera det på din server, eftersom vi inte kan återskapa problemet - det kan även vara någon Apache, PHP bugg (vi hade en gång något sådant i en kund och det var hans php bugg). I sådana fall kan du PM Kamil tillgång detaljer för Admin CP och FTP. Han kommer att utreda frågan. Även du kan prova först uppdatera din PHP-version.
Också försäkra dig om att ditt forum standardspråk är inställt appropriatelly.
Tack,
Kan vara en php problem eller något utanför vbet. Jag kommer att studera detta:
Det kan även vara någon Apache, PHP bugg (vi hade en gång något sådant i en kund och det var hans php bugg)
Men i detta fall, bör detta mycket mycket extrange.
Om inte succé jag kommer att PM Kamil
Hej,
Du sade:
vBET stöder alla kodningar, men det är bäst om ditt forum använder UTF-8-kodning, annars för varje översättning vBET måste koda hela sidan och göra andra extra trick (även specialtecken tar mycket mer plats i BF orsakar de ändras till & #-koden, notation). Om du redan kör forumet, det finns inget enkelt sätt att byta kodning (fortfarande den finns), men om du skapar ny sedan du överväga att köra det på UTF-8 som är utformad för flerspråkig support.
Jag tror att konvertera mitt forum till UTF-8 kommer att lösa problemet. Vet du något sätt att göra det? Jag läste att någon som gjorde det löste problemet.
kamilkurczak
15-07-10, 13:43
Jag hittade den här artikeln: Konvertera vBulletin till UTF-8 (http://mansurovs.com/tech/converting-vbulletin-to-utf-8)
kamilkurczak
19-07-10, 08:33
hej pepito69, hur är det trådar?
Jag tror att av de sista saker att prova är att konvertera forumet till UTF-8 orsakar många ord kan inte översättas på grund av fel i accens och speciella symboler som: ñ
Michal sade en gång det:
Ändra kodning av hela vB-forum - hur? - VBulletin.org Forum (http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=223870)
Jag kan inte göra detta test nu för jag måste backup och testa den i särskilda villkor och jag har inte tid nog kanske i augusti.
kamilkurczak
19-07-10, 11:07
ok, jag förstår. Du svarar om du gör det
Se till att du säkerhetskopierar dina forumet eftersom om sin stora du kan stöta på anpassade BBCode fel att "det mesta" kan fastställas med tools.php
REDIGERA
Du kanske har problem med e-postmeddelanden och andra små saker som måste fixas.
Jag tror att konvertera mitt forum till UTF-8 kommer att lösa problemet. Vet du något sätt att göra det? Jag läste att någon som gjorde det löste problemet.
Detta är inte nödvändigt - vBET fullo stöder inte UTF-8 forum. Personligen är jag ägare av en inte UTF-8 forumet (på polska) som fungerar bra. Så frågan är på annan nivå. Ändra kodning kan hjälpa i ditt fall - men det är inte nödvändigt att köra vBET. Vi rekommenderar att leta efter problemet källa eller ens låta oss in på ditt forum att kontrollera det. För om det är några problem på andra nivån är det tillrådligt att läka såret - inte bara sätta ett bandage;)
Tack Michal, jag är glad att se dig här igen.
Innan du konverterar något jag kommer att prova olika saker, men vet att jag har ett nytt problem med mallen, i främsta forum sidor är dåligt som och jag har inte något nytt.
Tack Mario06 för ditt råd.
vBET stöder fullt alla teckenuppsättningar men med UTF8 charset finns färre frågor
Även inte mindre frågor. Frågor numret är samma, men häxan UTF-8 CPU-användningen är lägre, eftersom vi inte behöver reencode resultat, så även Resultaten är snabbare.
kamilkurczak
09-08-10, 11:38
Jag väntar fortfarande på svar. inget svar - jag antar att är ok.
Om inte ok, skriv här och jag kommer att öppna denna tråd igen
Är det inte ok, är inte löst ....
Låt oss anta att det är en php apache problem som du sa att du hittat den en gång. Vad var problemet du hittade i andra forum?
Nu im ber dig.
Automatic Translations (Powered by Google, Microsoft®,
Yandex, SDL Language Cloud, IBM Watson and Apertium):